Inneboende ej förenligt med barnets bästa?

Jag bodde ihop med en kvinna i tre och vi har en son tillsammans på 19 månader. När vi bodde tillsammans hyrde hon ut en del av lägenheten, och jag va emot det om det inte var en kvinna. Hon hyrt den ut till en kille som var alkoholist, en gång han nästan bränt ned lägenheten, en annan gång kom polisen och letade efter honom för han gjort något i området. Efter dess hyrde hon ut lägenheten till en kvinna och det var ingen problem, men nu hyrde hon ut igen till killar. Vi har gemensamt vårdnad, men hon informerar mig inte om sådant och tycker det inte min sak till vem hon hyra ut. Jag är rädd för min son, verkligen, och vet ej vad jag kan göra?

Lawline svarar

Hejsan! Om det är kvinnans lägenhet är det också hon som bestämmer över hur den ska förvaltas. Som huvudregel krävs inte ens godkännande från hyresvärden för att få ha en inneboende. Undantag till detta görs dock om det kan medföra men hyresvärden. Hyresvärden kan antagligen i detta fall inte ha några synpunkter på om er inneboende är man eller kvinna och er inneboende kommer i så fall få bo kvar så länge som din flickvän tycker det är ok. Däremot kan hyresvärden haft rätt att hävda att den första hyresgästen inte hade rätt att stanna då denne verkar varit så stökig att hyresvärden antagligen led men av det. Detta problem verkar dock redan vara ur världen. ¨ Du säger att du är orolig för ert gemensamma barns skull. Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Vad som gäller är att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Om problemet dras till dess ytterlighet kan det alltså bli fråga om en vårdnadstvist. Hoppas detta svarade på din fråga, Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare