Förskott på arv

Dödsbo med 3 arvingar. Nr 1 har fått gåva(hus)för 550 000 kr som förskott på arv. Dödsboets kontanter 500 000 kr. Vad är nr 2 och 3 berättigade att få vid arvsskiftet?

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken ska en arvtagares arv minskas med det han eller hon tidigare fått som förskott på arv. Arvet ska minskas med vad förskottet var värt den dag han mottog det, 6 kap 3 § ärvdabalken. För att räkna ut arvslotternas storlek, dvs. hur mycket var och en av arvingarna egentligen ska ärva, lägger man först ihop kvarlåtenskapen med förskottet, detta framgår av 6 kap. 5 § ärvdabalken. I ert fall innebär det att arvinge 1, 2 och 3 ska få dela på 1 050 000 kr (500 000 + 550 000), alltså 350 000 kr var. Sedan ska arvinge 1:s arvslott minskas med det han tidigare erhållit i förskott. Eftersom arvinge 1 har fått ett förskott på arv om 550 000 kr och hans arvslott enbart är värd 350 000 kr kan inte hela förskottet avräknas på arvinge 1:s arvslott, med andra ord har arvinge 1 fått 200 000 kr mer i förskott på arv än vad han skulle vara berättigad till om något förskott inte hade givits. Men enligt 6 kap. 4 § ärvdabalken ska arvinge 1 inte betala tillbaka överskottet på 200 000 kr till dödsboet (om inte annat avtalades när förskottet gavs) utan arvinge 2 och 3 får dela på det som finns kvar i dödsboet, de får alltså 250 000 kr var. Sammanfattningsvis betyder det att fördelningen efter arvet kommet gå till på följande sätt: Arvinge 1 550 000 kr (förskott) Arvinge 2 250 000 kr Arvinge 3 250 000 kr Ärvdabalken finner du här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Axel BonningRådgivare