FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN24/10/2012

Hur mycket får jag tjäna?

Hej! Jag har förnärvarande tjänstledigt för studier, från mitt arbete på skopunkten som butikssäljare. Jag undrar om jag får söka och jobba extra under mina studier. Jag är anställd på 20 timmar och anser själv att jag därför borde få detta då jag inte är heltidsarbetande..

Lawline svarar

Hej Kendra, tack för din fråga. Du har absolut rätt att arbeta under dina studier. Dock är det viktigt att vara medveten om att du enbart får ha inkomster upp till ett visst belopp under ett kalenderhalvår, utan att dina studiemedel minskas. Detta belopp kallas fribelopp. Fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du har studiemedel under ett kalenderhalvår. Fribeloppet blir även högre ju kortare studietid du har dvs. om du studerar på heltid eller deltid. Studerar du exempelvis heltid under 20 veckor är ditt fribelopp 70 400 kr. Utifrån de uppgifter du har angett kan jag dessvärre inte ge dig ett utförligare svar. Har du fortfarande funderingar skulle jag råda dig att kontakta CSN. Med vänliga hälsningar
Josefin AjemarkRådgivare