Skillnad mellan sambors och makars arvsrätt

Hej.Äger jordbruksfastighet tilsamman med min sambo (50% vardera).Vi har två gemensamma barn.Vem ärver om jag dör? Ärver barnen mina 50%? Vilka scenarion kan uppstå om sambon gifter sej efter min död? Det enda jag vill är att sambon skal ärva allt och sedan våra barn i sin tur utan att någon "gör en god affär" på barnens bekostnad.Vad blir skillnaden om vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Sambor har ingen arvsrätt vid den andres bortgång. Precis som du säger kommer era barn att ärva dig istället. Genom testamente kan du testamentera allt till din sambo, men detta kan klandras av era barn och lagligt sett kan du inte testamentera bort så att du inkräktar på barnens laglotter som följer av 7 kap. 1 § ärvdabalken. Dessa motsvarar 1/2 av det arv de skulle fått utan testamentet och alltså kan du genom testamente förfoga över 1/2 av kvarlåtenskapen och testamentera det till din sambo. Så länge ni är överens inom familjen behöver en klandersituation dock aldrig uppkomma, men rent juridiskt är det laglotterna som begränsar era möjligheter. Om ni skulle gifta er blir skillnaden att ni som makar ärver varandra innan gemensamma barn enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Ni behöver inte skriva något testamente. Den efterlevande maken ärver då med vad man kallar fri förfoganderätt. Detta innebär att man kan exempelvis sälja eller belåna egendomen. Dock inte ge bort den eller testamentera bort den. Det kan låta skrämmande att maken kan sälja gården, men viktigt är att det då är pengar som träder i dess ställe och pengarna kommer ingå i kvarlåtenskapen som ska fördelas genom arv. Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare