FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/10/2012

Umgängestvång?

Kan man dömas för umgängesvägran och vad kan påföljden i så fall bli ?

Lawline svarar

Hej, det kortfattade svaret på din fråga är nej. Enligt 6 kap. 15 § Föräldrabalken framgår det dock uttryckligen att barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Utgångspunkten för reglerna om umgänge är att det är viktigt att barnet har kontakt med båda föräldrarna, även om dessa inte bor tillsammans. Det innebär dock inte att det alltid är bäst för barnet att umgås med den förälder som det inte bor tillsammans med. Ibland kan det vara bäst för barnet om något umgänge inte alls äger rum. Av förarbetena till föräldrabalken (SOU 2005:43)framgår det att det varken är lämpligt eller möjligt att tvinga en förälder till umgänge med sitt barn. Istället har man ansett att det kan vara bättre att umgänget helt begränsas då detta anses vara mer stabilt för barnet och således för dennes bästa. Då föräldrarnas ansvar är inte förenat med någon direkt påföljd är det som jag sagt i praktiken inte möjligt att tvinga fram umgänge. Hoppas denna korta redogörelse för rättsläget hjälper dig i din situation. Jacob Sandelin
Lawline RådgivareRådgivare