FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/10/2012

Aktier vid bodelning

Hej, Jag ligger i skilsmässa med min man som är delägare på en revisionsbyrå. Jag funderar över hur värdet på hans aktier i denna byrå kommer att värderas i bodelningen. Hans utdelning per år är ca 3 msek. EK i bolaget är inte stort utan uppgår enbart till 200 MSEK, då man delar ut hela vinsten omgående till aktieägarna. Vi är gifta och har inget äktenskaps-förord skrivet. Har jag rätt att behålla min del av aktierna vid en ev. bodelning eller måste dessa skiftas?

Lawline svarar

Hej, Enligt 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen. Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom går att utläsa av 7 kap. 2 § ÄktB. Ett sätt att göra egendom till enskild är att skriva ett äktenskapsförord. Mitt svar utgår ifrån att aktierna inte uppfyller någon av förutsättningarna i 7 kap. 2 § ÄktB och därför ska ingå i bodelningen. Hur och vid vilken tidpunkt värdet av aktier ska värderas finns inte reglerad i lag. Vid vägledning av praxis är domstolens uppfattningen att den dag då boet är utrett ska ligga till grund för värderingen (NJA 1997 s 674). Om du och din make inte kan enas om hur aktierna ska värderas kan aktiernas marknadsvärde komma att läggas till grund för hur aktierna ska värderas. Värdet kan sedan komma att justeras av eventuella latenta kapitalvinstskatteskulder som den make som får egendomen kan drabbas av. Att ha ingått äktenskap innebär inte att makarna _äger_ hälften av varandras tillgångar vilket är en vanlig missuppfattning. Äktenskapet innebär en latent rätt att få hälften av _värdet_ av varandras giftorättsgods vid äktenskapsskillnad. Om det är din man som _äger_ aktierna så kan han önska att få dessa på sin lott enligt 11 kap. 7 § och kompensera dig med motsvarande belopp i pengar (11 kap 9 § ÄktB). På samma sätt kan du med stöd av 11 kap. 7 § ÄktB önska att dina aktier i bolaget ska läggas på din lott. Notera gärna även att det finns en regel i 12 kap. 1 § ÄktB som innebär att en bodelning kan jämkas. Jämkningsregeln används dock främst på äktenskap som varat kortare än 5 år eller där egendomsskillnaderna mellan makarna är stora.
Josefin TallusRådgivare