FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/10/2012

Begagnad bil - befintligt skick

Hej! Läget är såhär, jag sålde en bil för ca 2 veckor sen till en. Han var och kollade på bilen,provkörde och hade god tid på sej. Prutade från 85k till 80k och allt var ok så långt! Vi gjorde upp affären och skrev under pappren och han skulle sätta in pengar senast 4 dagar efter. Han hörde sen av sej och satte in pengarna ett par dagar efter avtalat. Men ca 2 veckor efter köpet hör han av sej till mej och säger att han har fått problem med bilen, han påstår att växellådan är trasig, jag som jobbar som mekaniker och har kört bilen från småland till stockholm varje vecka hela sommaren har inte märkt av något som skulle tyda på fel! Men han vill att jag betalar kostnaden vad det kostar att fixa bilen, vilket hans kopis har bedömt vad felet är men jag är tveksam till samma bedömning av felet! Han säger att han ska ta kontakt med advokat och vill häva köpet på grund av ett fel som han inte upptäckt vid provkörningen och som kan gått sönder efter att jag sålt den. Olyckligt! Men har han rätt, och vad har jag för försvar på min sida? Tacksam för svar snarast! Med vänlig hälsning, pelle

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I förevarande fall är köplagen tillämplig eftersom detta handlar om ett köpeavtal mellan två privatpersoner. Du har alltså sålt en begagnad bil. Den centrala bestämmelsen som reglerar denna situation är 19 § köplagen (https://lagen.nu/1990:931) om befintligt skick som säger att även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet Exempelvis om du uttryckligen garanterade att växellådan inte var trasig. 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet D.v.s. att du var medveten om att växellådan var trasig men sade inget. 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. D.v.s vad köparen ska kunna förvänta sig av en sådan bil för 80 000 kr. Köparen har en omfattande undersökningsplikt. Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet, d.v.s. vid undersökning av varan före köpet (§ 20). Köparens undersökningsplikt ska dock ställas mot säljarens upplysningsplikt. Upplysningsplikt åvilar en avtalspart när han med fog bör räkna med att det är särskilt betydelsefullt för hans medkontrahent att få kännedom om vissa förhållanden. Det ska göras en helhetsbedömning av dessa omständigheter. Med vänlig hälsning, Chabo Afrim.
Lawline RådgivareRådgivare