Får jag skapa egna affischer inspirerade från andras filmer?

Hej! Jag undrar om man får skapa egna filmaffischer inspirerade från andras filmer och visa dom offentligt på en utställning utan att man säljer verket. Jag undrar också om man får namnge konstverket efter filmens titel.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Filmer är ett slags konstnärligt verk som skyddas av upphovsrättslagen. Upphovsrätt ger skaparen av filmerna, upphovsmannen, ensamrätt att använda eller utnyttja konstverken. Välkända figurer från filmer kan även vara skyddade varumärken enligt varumärkeslagen. Är filmerna gjorda i ett annat land kan reglerna vara striktare än för filmer producerade i Sverige. Det är svårt att avgöra om de affischer du vill skapa skulle innebära ett intrång i upphovsrätten eller i ett eventuellt varumärkesskydd. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med filmbolaget och ber om deras medgivande. För att undvika en möjlig tvist i frågan är det en god idé att medgivandet är skriftligt.
Weronica NordinRådgivare