Bolag som gått i konkurs saknar rättshandlingsförmåga

Hej! Jag har sedan dec -09 drivit enskild firma, vid ett tillfälle hyrde jag in arbetskraft från ett annat företag. En kort tid efter hamnade jag på obestånd med min firma och kunde ej betala deras fodringar till mig. Nu har ett par år gått, och de gick för ca 10månader sedan i konkurs. När jag pratade med deras firmatacknare påstår han att fodran ej är såld men att han anlitat ett inkassobolag för att driva in skulden.Min fråga är då således -kan inkassobolaget fortsätta driva in deras fodran till mig även fast det bolaget jag hyrde arbetskraften av har gått i konkurs? När jag ringer till dem så bemöts jag otrevligt och med svaret att det angår inte mig vad de har gjort upp med den ordinarie fodringsägaren..

Lawline svarar

Hej, Ett företag som gått i konkurs kan omöjligen ha ett giltigt avtal med ett inkassobolag då konkursen innebär att gäldenären (den som gått i konkurs) fråntas sin rättshandlingsförmåga och därigenom inte får råda över egendom som tillhör konkursboet eller åta sig sådana förbindelser som kan göras gällande i konkursen. Detta framgår tydligt av 3:1 Konkurslagen (se https://lagen.nu/1987:672#K3P1S1). Däremot är det givetvis möjligt att konkursförvaltaren å konkursboets räkning kan ingå ett sådant avtal. Är det så att fordran istället överlåtits till inkassobolaget blir situationen en annan. För att inkassobolaget ska kunna kräva dig på pengar enligt fordran ska de kunna visa upp att de har förvärvat denna. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare