FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/10/2012

Fråga om risk för s.k. tvångsinlösen eller "utmanövrering" ur aktiebolag

Min sambo äger 25% i ett aktiebolag, den andra ägaren har 75%. Nu är den andra ägaren svårt sjuk och det är oklart om han kommer överleva. Vad har min sambo för rättigheter som minoritetsägare? Den andra ägaren har två minderåriga barn. Kan min sambo tvingas sälja sin del eller på annat sätt bli utmanövrerad ur företaget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! S.k. tvångsinlösen av aktier (som regleras i 22 kapitlet 1 § Aktiebolagslagen) är en möjlighet för majoritetsägaren att tvinga minoritetsägaren att sälja sina aktier. Denna möjlighet föreligger dock endast om majoritetsägaren innehar mer än nio tiondelar av aktierna i bolaget. Eftersom den andra ägaren i detta fall innehar 75 % så kan tvångsinlösen inte bli aktuellt. Det kan i samband med din fråga även vara värt att nämna att det i Aktiebolagslagen finns en generell likhetsprincip, och att det i 7 kapitlet 47 § stadgas att bolagsstämman inte får fatta ett beslut som är ägnat att ge en otillbörlig fördel åt en aktieägare eller någon annan till nackdel för bolaget eller annan aktieägare. Skulle ett sådant otillbörligt beslut fattas på en bolagsstämma kan klandertalan enligt 7 kapitlet 50 § Aktiebolagslagen väckas, och beslutet kan komma att förklaras ogiltigt. Tillämplig lag: https://lagen.nu/2005:551 Vänligen,
Emma LampeRådgivare