Förskott på arv

Hej, Ska köpa/få en tomt som förskott på arv. Marknadsvärdet är idag 600 000 kr. Jag betalar 250 000 kr nu. Ska beloppet jag betalar kontant stå i gåvobrevet så att det avräknas från förskottet? För det är väl inte 600 000 kr som räknas som förskott då väl ?

Lawline svarar

Hej! När en arvlåtare ger gåva till bröstarvinge förutsätts gåvan vara förskott på arv om inte annat föreskrivits eller på annat sätt kan antas varit avsett. Värdet som senare ska läggas till kvarlåtenskapen är värdet som gåvan hade vid gåvotillfället. Detta är en gåva av så kallad blandad form eftersom du betalat ett underpris för tomten. När arvlåtare ger gåva som förskott på arv är det främst arvlåtarens vilja som styr vad som ska avräknas på arvet. I detta fall är värdet av gåvan 350. 000 (600. 000- 250. 000) vilket är det som bör räknas som förskott på arv om inte arvlåtaren önskar annan ordning. Detta ska noteras i gåvobrevet för att inte oklarheter ska uppstå i framtiden. Att tänka på är också att gåvobrevet måste uppfylla de krav som Jordabalken ställer på en köpehandling av fast egendom. Det ska alltså vara underskrivet av gåvogivare/köpare och gåvotagare/säljare, innehålla uppgift om köpeskilling samt en förklaring av gåvogivare/säljare att tomten överlåtes till gåvotagare/köpare. Även av denna anledning ska därmed de 250.000 kronor som du betalar för tomten noteras i gåvobrevet. Vänligen,
Frida LindbergRådgivare