Förvärv av andel i fastighet

Jag har fått en fastighet som gåva och den är min enskilda egendom. Hur gör jag för att min sambo ska få äga halva fastigheten? Någon skillnad om man är gift och har enskild egendom som man vill att maken ska äga 50% av?

Lawline svarar

Hej! Den smidigaste lösningen torde vara att överlåta en hälftenandel av fastigheten genom gåva. Att du har förvärvat fastigheten med föreskrift om att det ska vara enskild egendom saknar betydelse och påverkar endast utfallet vid ett sambo-/äktenskapsförhållandes upphörande på så sätt att egendomen då inte ska ingå i bodelningen (Se för sambos: Sambolagen 3-5, 8 §§ och för äktenskap: Äktenskapsbalken 7 kap 1-2 §§, 9 kap 1-2 §§, 10 kap 1 § och 11 kap 1-3§§). De skillnader jag kan se att det skulle finnas i ett äktenskap är att det istället för gåva är möjligt att åstadkomma en ägarövergång genom bodelning under bestående äktenskap (Äktenskapsbalken 9 kap 1§), men detta förutsätter att ni först upprättar ett äktenskapsförord, varigenom ni gör fastigheten till giftorättsgods (Äktenskapsbalken 7 kap 3 §). I annat fall ska fastigheten nämligen inte ingå i bodelningen (Äktenskapsbalken 10 kap 1 §). Förr föredrogs detta förfarande framför att reglera övergången genom gåva p.g.a. skattemässiga skäl, men sedan lagreglerna härom ändrades försvann denna fördel. För er del ter sig en gåvoöverlåtelse som det klart smidigaste. Vad gäller gåva i äktenskap ska även sägas att det för sakrättsligt skydd (d.v.s. skydd mot att gåvogivarens borgenärer ska kunna ta den i anspråk) bl.a. krävs att gåvan registreras i äktenskapsregistret (Äktenskapsbalken 8 kap 1§). Ansökan härom måste göras till Skatteverket (Äktenskapsbalken 16 kap 2 §). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm Vänligen
Patrik EmbladRådgivare