Förmyndare/god man till omyndiga bröstarvingar

Hej! Undrar en sak, min kusin har dött och har 3 barn som inte är fyllda 18 år, det finns en stuga och bilar mm hur gör man då? Den älsta pojken är 15 år och vill så gärna ha kvar stugan som minne av pappa. Vem bestämmer? Och hur kan man lösa allt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Barn under 18 år saknar rättshandlingsförmåga, vilket innebär att de inte själv får råda över sin egen egendom eller ingå rättsliga förbindelser i vidare mån än vad som följer av lagen. Detta framgår av Föräldrabalken (FB) 9 kap 1 §. Dessa beslut tas i stället av barnets förmyndare, vilket normalt är föräldrarna, se FB 10 kap 2 §. Förmyndaren ska tillgodose barnens intressen i arvsskiftet enligt FB 15 kap 1 §. Om mamman till barnen finns kvar i livet och har vårdnad om barnen, är det alltså normalt sett hon som är förmyndare. Annars utses en annan person till förmyndare, enligt FB 10 kap 5 §. Om mamman är förmyndare och samtidigt har del i pappans dödsbo (t.ex. på grund av att det var gifta eller sambos) så kommer en god man att utses till barnen enligt FB 11 kap 2 §. Detta eftersom man anser att mamman och barnen kan ha motstridiga intressen i arvsskiftet. De tre barnen är pappans närmsta arvingar enligt Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1 §. Barnen får lika stor del av arvet. Detta innebär att sonen som vill ta över pappans hus i vissa fall kan behöva köpa ut sina syskon, så att alla får lika mycket. Om sonen tar över huset, är det sonens förmyndare eller goda man som kommer att råda över fastigheten tills dess att sonen blir myndig, enligt FB 12 kap 1-2 §§. Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare