Återgång av gåva till dödsbo

Hej! En fråga om Ärvdabalken; Det är tre bröstarvingar till en nyligen avliden kvinna. För några år sedan (klar o frisk i huvud o kropp) gav hon sin gård värd ca 1.4 milj till TVÅ av dessa pga att de två utfört mycket arbete på gården. Gåvobrevet uppger att det inte är förskott på arv. I dödsboet finns nu endast 50tkr kvar, varav mycket går till begravning och likn. skulder. Kan den förfördelade arvingen kräva att gåvan går tillbaka i dödsboet bara för att det finns så lite kvar i detta? 1) Hur mycket pengar kan den arvingen kräva baserat på värdet av 1.4 milj? 2)Är det sannolikt att förfördelad arvinge vinner en sådan strid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Eftersom det framgått att gåvan inte ska vara förskott på arv blir reglerna om förskott på arv inte tillämpliga. Att det finns lite pengar kvar i dödsboet räcker inte för att gåvan ska gå tillbaka. Det finns dock en regel om förstärkt laglottsskydd i ärvdabalken 7 kap 4 § som säger att om en gåvas syfte kan likställas med ett testamente kan gåvotagaren vara skyldig att återbära så stor del av gåvan att det täcker bröstarvingarnas laglotter. Om kvinnan behållit nyttjanderätten till gården fram till sin bortgång skulle det förstärkta laglottsskyddet kanske kunna aktualiseras. Det som skulle kunna tala emot att det förstärkta laglottskyddet är tillämpligt är att gåvogivarens syfte med gåvan tycks ha varit att kompensera de 2 bröstarvingarna för utfört arbete. Syftet tycks med andra ord inte ha varit att reglera arvet. Jag vet tyvärr för lite om omständigheterna för att kunna ge ett bättre svar på om det förstärkta laglottsskyddet skulle kunna vara aktuellt eller inte. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare