FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/10/2012

Barnets umgängesrätt

Hej! Jag har ensam vårdnad om min dotter på snart 2 år, vi bor tur och retur ca 16 mil från barnets pappa. Vi kommer inte överens om umgänge- och umgängesresor. Dottern går heltid på förskolan hos mig, jag studerar och pappan är arbetslös. Vad är rimlig umgänge för min dotter? Hur gör vi bäst upp med resorna? Kan jag anlita en advokat om jag inte tycker hans förslag är bra för dottern?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Enligt 6 kap. 15 § föräldrabalken (FB) har barnet rätt till umgänge med en förälder som han eller hon inte bor tillsammans med. Umgänget är i första hand till för barnet och är således inte någon absolut rättighet för föräldern. Det är barnets intressen och behov som är avgörande. Ni som föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses oavsett om någon av föräldrarna beter sig illa mot varandra och/eller inte kan kommunicera med varandra. Detta innebär att även du har ett ansvar att se till att ditt barn umgås med sin pappa, trots kommunikationsproblemen som kan tänkas föreligga er emellan. Detta är något som många vårdnadshavare förbiser och inte lägger något större tyngd vid, men vid en eventuell vårdnadstvist, eller umgängestvist, ser domstolarna generellt sett väldigt hårt på huruvida boendeföräldern motverkat ett umgänge med icke-boendeföräldern till skillnad från om boendeföräldern aktivt främjat umgänget och gjort sitt bästa för att få detsamma att fungera väl. Dessa situationer är självklart aldrig lätta att komma till rätta med och tyvärr så är det bara du och ditt barns pappa som kan komma överens om vad ett rimligt umgänge för din dotter skulle kunna vara. Hur mycket vill han träffa henne och hur mycket är det rimligt utifrån dina och framförallt barnets förutsättningar att faktiskt, rent praktiskt träffas? Det är svåra frågeställningar och det kräver mycket arbete från er sida som föräldrar. Av min erfarenhet från vårdnadstvister i domstolen så kan jag säga att det alltid är bäst för barnet när föräldrarna tillsammans kommer överens om en gemensam lösning. Det blir aldrig bättre av att någon utomstående ska bestämma åt er. Självklart kan det vara en bra idé att anlita ett ombud eller en advokat, men det viktigaste är ändå att i så hög utsträckning som möjligt upprätthålla de goda relationerna föräldrar emellan och att försöka komma överens. Tur och retur 16 mil är förstås ingenting man kan göra ofta, men en gång i månaden var? Det är uppoffringar som man måste vara beredd att göra som förälder. Varannan gång var och att barnet får träffa sin pappa så ofta som möjligt är allt jag kan säga. Det finns ingen absolut regel utan det är upp till föräldrarna att se till att det fungerar och att det blir till det bästa för barnet. Hoppas det här svaret var en liten hjälp på vägen. Du är varmt välkommen att höra av dig igen om Du undrar något mer! Med Vänliga Hälsningar, Giulia
Lawline RådgivareRådgivare