FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt02/10/2012

Lön i form av presentkort

Hej! Är det lagligt/möjligt för en arbetsgivare att ge presentkort istället för pengar i lön, givetvis motsvarande samma värde? Detta om man själv som arbetstagare kommit överens med arbetsgivaren, att alla övertid t.ex. ges i presentkort?

Lawline svarar

Hej! Ja det är möjligt att ge presentkort i lön. Eftersom presentkortet direkt ersätter en kontantutbetalning av lön, måste värdet av presentkortet tas upp som intäkt vid beskattning, se 11 kap. 1 § Inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229#K11P1S1). Vänligen
Marina RönnquistRådgivare