FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/10/2012

Resning

Enkel fråga som just nu är aktuell för min del: Ponera att en person döms för våldtäkt och avtjänar straffet. 3 år senare anmäler kvinnan sig själv och erkänner falsk tillvitelse och bevisförvanskning, alltså hon erkänner att hon ljög om våldtäkten. Om kvinnan döms för sitt brott så vad händer då med mannen som avtjänat straffet? Får han automatiskt resning eller friande dom? Hur går det till rent juridiskt i ett sånt här fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om en person dömts för ett brott, t ex våldtäkt, och domen vunnit laga kraft (dvs. att tiden för överklagan löpt ut) kan denne inte längre överklaga domen. Domen blir ”orubblig” och kan normalt sett inte rivas upp vilket hänger samman med att medborgarna skall kunna lita på att domar gäller enligt sitt innehåll. Möjlighet finns dock att ansöka om resning som, om det beviljas, innebär att den gamla domen upphävs och målet tas upp till ny prövning. Resning är en s.k. extraordinärt rättsmedel och skall endast beviljas i undantagsfall, ett s.k. resningsskäl skall föreligga. Resningsskälen i brottmål som är till förmån för den tilltalade regleras i 58 kap 2 § rättegångsbalken (RB) och består av fem olika punkter. Den punkt som skulle kunna vara aktuell i ditt nämnda fall är den fjärde punkten. Enligt denna punkt kan resning beviljas om sökanden åberopar någon omständighet eller något bevis som inte tidigare lagts fram och dess framläggande i den tidigare processen sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats. Att det visar sig att målsäganden ljugit om att hon blivit våldtagen skulle alltså kunna vara en sådan omständighet som leder till att en ansökan om resning beviljas. Ansökan om resning skall göras skriftligen hos hovrätten, om domen meddelats av tingsrätten, och i annat fall hos Högsta domstolen. När det gäller resning till förmån för den tilltalade finns det ingen angiven tid inom vilken den tilltalades resningsansökan skall vara ingiven, se 58 kap 4 § RB. Resningsansökan skall innehålla information om vilken dom ansökan avser, det förhållande som ansökan grundas på och skälen för ansökan samt de bevis sökanden vill åberopa och vad som skall styrkas med varje särskilt bevis. Ansökan skall vara egenhändigt undertecknad av sökanden eller dennes ombud och eventuella skriftliga bevis skall bifogas med ansökan, se 58 kap 5 § RB. Med vänlig hälsning
Linda OlssonRådgivare