FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/10/2012

Obefogad anmälan och falsk tillvitelse

Hej, Det är så att en vän till mig var ute på gatan tillsammans med en annan vän. De var berusade och på andra sidan gatan gick en gammal och handikappad, och de anmälde min vän för misshandel när dem inte ens rörde dem? Hur stor sannolikhet är det att hon blir dömd för nått som inte ens skett? Känns mer som att dem utnyttjade situationen när dem såg att dem var berusade.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Din vän kommer givetvis inte att bli dömd av en domstol för något hon inte har gjort. Däremot kan personen som anmält din vän vara förfallen till ansvar för brottet falsk tillvitelse, ett brott som jämlikt 15 kap. 7 § första stycket brottsbalken har fängelse i straffskalan. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare