FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/09/2012

Möjlighet för styrelseledamot att ansöka om företagsinteckning

Hej, jag undrar vad som gäller angående företagsinteckningar. Om ett dotterbolag tar ut företagsinteckning, vilken senare kommer att ligga som säkerhet för en checkkredit i moderbolaget, är beslutet om företagsinteckningen giltigt om det har företrätts av 2 st styrelseledamöter (varav en är ordförande), av totalt 4? de andra 2 har ej informerats om beslutet. Jag har svårt att hitta information om ett beslut ang företagsinteckning kan tas av styrelsen som bolagets ställföreträdare enl 8:35, eller om det krävs styrelsebeslut och att 8:21 då gäller? vad är det som avgör i frågan? Tack för svar. Sedan blir det väl även en fråga om värdeöverföring mellan MB och DB? MVH Anna

Lawline svarar

Hej, Till löpande förvaltningsåtgärder räknas inte behörighet att ansöka om företagsinteckning utan det kräver styrelsens beslut enligt 8:21 ABL (aktiebolagslagen) [https://lagen.nu/2005:551]. Går det inte att skjuta upp nödvändiga beslut utan att det drabbar bolaget med avsevärda olägenheter kan dock styrelsen fatta beslut utan att alla styrelseledamöter har hunnit informerats om frågan. Skulle företagsinteckningen gälla har borgenären rätt till det som omfattas av inteckningen i dotterbolaget ifall moderbolaget inte kan betala fordran, det handlar inte om någon värdeöverföring mellan dotterbolag och moderbolag (om jag inte har missförstått din fråga). /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare