Förskott på arv

Hej! Min bror fick köpa ett sommarhus av min far o mor.Jag blev inte tillfrågad.köpet blev av 2004,jag har grubblat över detta.Har jag någon rätt till huset eller? nu lever inga föräldrar. Hej från en som hade köpt huset om jag hade fått chansen.

Lawline svarar

Hej! Ett scenario är att försäljningen av sommarstugan har skett till ett pris som motsvarade marknadsvärdet, vilket i så fall inte påverkade dina föräldrars förmögenhetsmassa. Det du hade rätt att ärva (din laglott) bör alltså inte ha påverkats och du har därför ingen rätt att kräva ersättning. Om det var så att föräldrarna i stort sett gav bort huset till din bror när de levde så är det inte heller något du kan hindra eftersom att du som arvinge inte kan bestämma över egendom som du ännu inte har ärvt. Dina föräldrar var de enda som hade rätt att sälja/skänka bort sin egendom. Om en gåva ges till en bröstarvinge (som du och din bror var till era föräldrar) så räknas gåvan som "förskott på arv" om inget särskilt har föreskrivits i samband med gåvan. Detta följer av 6 kap. 1 § ärvdabalken (som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637#K6 ). Vad detta innebär är dock att värdet vid gåvotillfället ska avräknas från den bröstarvingens laglott när ni sedan ärver efter era föräldrar. Detta innebär enbart ekonomisk kompensation och ger inte dig en särskilt rätt till just det huset. Så som jag tolkar din fråga var du intresserad av om du hade någon rätt till just det huset och då dina föräldrar skänkte/sålde huset medan de levde har jag svårt att se någon väg dit. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare