Samboavtal kan upprättas rörande ägande av bostadsrätt

Hej! Jag och flickvännen har bestämt oss för att köpa en bostadsrätt. Vi har dock inte lika mycket handpenning och skulle vilja veta hur det är bäst att lägga upp ägandeformen utifall vi skulle göra slut och tvingas sälja den? Hon går in med 400 tusen och jag 100 tusen. Säljer vi lägenheten så är det kanske orättvist mot den parten som har lagt mera pengar att dela på ev. vinst/förlust. Hade varit skönt att höra från en oberoende part. Tack på förhand för ett svar!!

Lawline svarar

Hej, Ett samboavtal skulle nog vara bra att upprätta i ert fall. I ett sådant avtal kan man reglera hur stor del av bostadsrätten var och en av er ska äga. Det finns inga särskilda mallar för ett samboavtal, men sådana kan till exempel upprättas genom mallar som går att hämta på Internet. Vill man vara helt säker på att avtalet blir juridiskt korrekt kan det vara en god idé att kontakta en jurist. Viktigt att tänka på när man upprättar ett samboavtal är i alla fall att båda skriver under dokumentet och att detta är tydligt utformat så att några tolkningsproblem inte senare uppstår. I ert fall bör det alltså framgå tydligt att du äger 1/5 av bostadsrätten och att din flickvän äger resterande 4/5 av den om ni vill att delarna ska anpassas efter era ingångsbetalningar. Den uppdelningen kan sedan appliceras på ev. vinst eller förlust vid försäljning. Hoppas att detta kan vara till hjälp! Med vänliga hälsningar
Elin SjörénRådgivare