Förskott på arv till barn och barnbarn

Min mor och far äger ett hus och skall nu flytta till lägenhet. Min ena systers dotter skall tillsammans med sin sambo överta huset, ev. hyra. Vi är totalt 3 barn varav 2 har 2 barn vardera. Vad skall vi tänka på så att ingen blir orättvist behandlad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det är svårt att rent generellt besvara vad ni ska tänka på för att ingen ska bli orättvist behandlad. Däremot är det något enklare att besvara frågan ur ett arvsrättsligt perspektiv och jag hoppas att jag härmed har förstått frågan rätt och kan ge dig ett fullgott svar. Att din ena systers dotter eventuellt ska överta huset kan möjligen anses vara förskott på arv. Reglerna om förskott på arv utgår ifrån antagandet att en arvlåtare vill att alla barn ska få lika mycket efter honom eller henne. Presumtionen är att gåvor den avlidna givit sina barn ska ses som förskott på arv om inte något annat föreskrivits när gåvan gavs eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Med andra ord ska gåvans värde läggas till kvarlåtenskapens värde vid beräkningen av arvs- och testamentslotter. Presumtionen bryts dock om arvlåtaren på något sätt uttryckt att någon avräkningen inte ska ske, exempelvis i sitt testamente. Detta uttryck kan både vara muntligt eller skriftligt. I detta fall gäller det dock en gåva till ett barnbarn, utan här är utgångspunkten att det inte anses lika självklart att alla ska behandlas lika. Gåvor till barnbarn avräknas under förutsättning att det föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett. Sammanfattningsvis är det alltså så att gåvor till barn förutsätts vara förskott på arv, medan gåvor till barnbarn inte presumeras vara det. Vad din mor och far kan göra för att undvika framtida tvister är att tydligt ange om gåvan ska behandlas som förskott på arv eller inte. Med vänlig hälsning Sofia Timoudas
Sofia TimoudasRådgivare