Betalning av skulder före konkurs

Hej, Jag driver ett café i bolagsform AB som är konkursmässigt. Vad händer om jag själv sätter det i konkurs? Kan jag sälja cafét för samma summa som jag har lån (personligt ansvarig) och sedan sätta bolaget i konkurs då det finns övriga skulder på c:a 50.000:-

Lawline svarar

Om du begär cafét i konkurs kommer alla tillgångar att tas över av konkursboet för caféets borgenärers räkning. Konkursboet kommer att lämnas över till en konkursförvaltare som kommer att ta hand om konkursen. Problemet vid konkurs är att du inte själv får välja vilka lån du ska betala utan detta avgörs av vilken förmånsrätt respektive fordran har. Detta framgår av förmånsrättslagen (https://lagen.nu/1970:979). För att du ska välja själv krävs att det finns täckning för samtliga skulder. Om du skulle sälja cafét kan denna försäljning gå åter om du får sämre betalt än vad en konkursförvaltare hade fått. Om du betalar skulder med sämre förmånsrätt kommer dessa betalningar att krävas åter. Att betala skulder som inte ska betalas enligt förmånsrättslagen kan även leda till straffrättsliga konsekvenser. Utan mer information kan jag inte svara på om du får göra som du föreslår eller inte, men jag hoppas att detta besvarar dina frågor.
Lawline RådgivareRådgivare