Dödsbodelägares rätt att utkräva kontoutdrag hos kontoförande bank

Om någon av arvingarna misstänker att det har skett stora uttag på bankkontot efter avliden?Måste alla arvingarna då skriva på en begäran så att utdrag från banken kan göras under det senaste året och inte bara dödsdagen? Eller räcker det att några arvingar gör detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det är jämlikt 18 kap. 1 § första stycket ärvdabalken vanligtvis samtliga dödsbodelägare, i vilket samtliga arvingar innefattas, som gemensamt förvaltar den dödes egendom under boets utredning. Det är därmed dessa som företräder boet gentemot tredje man. Åtgärder som företas för dödsboets räkning ska alltså göras gemensamt av alla dödsbodelägare. Handlar det om en åtgärd som inte tål att uppskjutas får den dock företas även om någon delägares samtycke inte kan inhämtas. Att begära ett kontoutdrag hos kontoförande bank kräver enligt vad som nyligen sagts samtliga dödsbodelägares samtycke. Det är dock inte nödvändigt att alla dödsbodelägare närvarar vid banken, utan det räcker med att en delägare, tillsammans med skriftligt godkännande från övriga delägare, begär kontoutdrag hos ifrågavarande bank. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare