Besittningsskydd som inneboende?

Jag är inneboende hos två kompisar, som hyr en lägenhet i första hand. Vi har upprättat ett skriftligt kontrakt med tre månaders uppsägningstid. Jag har idag bott något mer än två månader i rummet jag hyr. Jag blev idag (muntligt) uppsagd från mitt boende av min hyresvärd, av anledningar som inte inkräktar på de regler vi stadgat i hyreskontraktet. Min fråga är helt enkelt om det räcker med att de två hyresvärdarna bestämmer sig för att säga upp vårt hyresavtal, eller krävs det en anlednings såsom utebliven hyra eller kontraktbrott för att berättiga en uppsägning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din fråga gäller helt enkelt om du har någon form av besittningsskydd som inneboende. Svaret på denna fråga hittar man i Jordabalkens 12 kapitel, även kallad hyreslagen. En förstahandshyresgäst har enligt huvudregel ett starkt besittningsskydd. Hyresvärden kan inte utan belägg uppmana hyresgästen att flytta. Däremot kan hyresgästens besittningsskydd i vissa fall brytas exempelvis om denne missköter lägenheten eller inte betalar hyran, hyresrätten kan då bli förverkad. I 12 kapitlet 45 § JB finns ett antal punkter där undantag från besittningsskyddet stadgas. Enligt tredje punkten i paragrafen har den som hyr en del av upplåtarens egen bostad inte rätt till besittningsskydd, således skyddas inte du som inneboende av reglerna om besittningsskyddet. Du kan därmed inte kräva att bo kvar efter att hyresavtalet har sagts upp. Här hittar du Jordabalken: https://lagen.nu/1970:994 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare