Inspelning av samtal som man själv deltar i

Enligt uppgift från er webbsida är det lagligt att banda telefonsamtal som man själv deltager i. Är en sådan åtgärd av betydelse inför tinget, eller lämnas det utan avseende?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är riktigt att man får spela in samtal som man själv deltar i, lagen stadgar inte heller någon skyldighet att upplysa om inspelningen (4:9a BrB se http://lagen.nu/1962:700). Syftet med en inspelning av ett samtal kan dock få betydelse. Att göra inspelningen i utpressningssyfte är till exempel inte tillåtet. Jag är osäker på exakt vad du menar med "betydelse inför tingsrätt", men det kan i vart fall sägas att du får framföra en sådan inspelning som giltig bevisning i ett mål, vilket då ska beaktas av tingsrätten så som bevismaterial, dvs. själva inspelningen ska beaktas som bevisning, det att du framför inspelningen är inte en handling som ska läggas dig till last.

Vänligen

Angelica HageRådgivare