Personlig konkurs

Vad menas med personlig konkurs.Vad händer och hur länge gäller det?

Lawline svarar

Hej!

Om en person går i personlig konkurs innebär det att denne inte får bestämma över sin ekonomi under konkurstiden. Tingsrätten utser en konkursförvaltare som ser till att skulderna betalas med personens tillgångar. Försätts man i konkurs innebär inte detta att man blir skuldfri, utan de skulder som blir kvar efter konkursen kan personen krävas på senare.

Är man på obestånd, vilket innebär en inte tillfällig oförmåga att betala sina skulder, kan man själv ansöka om konkurs. Ansökan kan även göras av en fordringsägare, d.v.s. den som har en skuld att driva in. Alla konkurser beslutas av tingsrätten och beslutet kungörs i bl.a. ortstidningar. Försätts man i konkurs får man inte längre förfoga över sin egendom eller sluta avtal om egendomen. Det innebär bland annat att en skuld till någon som är i konkurs inte ska betalas till gäldenären personligen utan till konkursförvaltaren - den som betalar direkt till gäldenären riskerar att krävas på betalning en gång till.

Om man blivit försatt i personlig konkurs är man enligt lag skyldig att medverka till att förvaltaren får all den hjälp och de upplysningar som denne behöver. Man måste också avlägga ed på konkursbouppteckningen. Är man försatt i personlig konkurs får man heller inte bedriva bokföringspliktig verksamhet.

För ytterligare information om personlig konkurs föreslår jag att Du vänder Dig till tingsrätten eller domstolsverket.

Med vänliga hälsningar,

Rådgivare