Utmätning av fastighet

Hej,KF överväger att utmäta vår fastighet som vi äger 50/50.Lånen uppgår till 695' och marknadsvärdet är ca 795'.Vi ligger inte efter med huslånen.Vi har en son på 17 år som bor hemma. Vad händer om vi vägrar att flytta efter ett ev utmätningsbeslut? kommer vi att bli avhysta?-Kan KF avhysa oss från huset utan att ordna annan bostad,dvs kan vi bli utkastade på gatan?--Är KF ansvariga för att vårt bohag ej blir förstört eller stulet?--Kan huset säljas för ett pris som understiger lånen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor om utmätning regleras i Utsökningsbalken (UB). Av 4 kap 3 § framgår att utmätning endast kan ske om överskott kommer att uppkomma vid försäljning, samt detta överskott är tillräckligt i förhållande till det ingripande utmätningen innebär för gäldenären (d.v.s. er). Därtill gäller som huvudregel att utmätning i första hand skall ske av den egendom som innebär minst minst skada eller olägenhet för gäldenären. Om Kronofogdemyndigheten (KFM) beslutar att fastigheten ska utmätas är huvudregeln att detta bör ske inom fyra månader från utmätningsbeslutet. Fastigheten kommer i sådana fall att säljas på offentlig auktion. Innan sådan auktion hålls skall ägaren i god tid underrättas om detta (se https://lagen.nu/1981:774#K12P21S1). *För att svara på frågorna i tur och ordning:* 1. Har utmätning av fastigheten väl skett är ni, efter att denna sålts skyldiga att flytta. 2. KFM har ingen lagstadgad skyldighet att ordna ersättningsbostad eller liknande, men enligt 12:36 st 3 UB så kan KFM tillåta att en tidigare ägare som inte har en ersättningsbostad får bo kvar i högst 3 månader efter att den nye ägaren skulle tillträda fastigheten. Därefter är man skyldig att flytta. 3.Vad gäller frågan om KFM är ansvarig för ert bohag är den enda situation detta skulle kunna uppstå troligen under visningar. I dessa fall torde KFM svara för att inte skada uppstår. 4. KFM skall innan de beslutar sig för att mäta ut fastigheten bedöma om en försäljning kan ge överskott, samt om det överskottet är försvarligt med hänsyn till den ingripande åtgärden det innebär att mäta ut en privatbostad. Det är inte tillåtet att sälja fastigheten till ett pris som understiger lånen + förrättningskostnaderna vid försäljningen. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare