Uppsägning

Hej! Såg att det fanns en likknande fråga, men jag har en detalj i mitt kontrakt som kanske ändrar svaret. Det är så att jag hade tänkt att arbeta extra som croupier, men känner efter en kväll att det inte kommer funka. Jag har i veckan gått deras utbildning, ej betald, sedan ska jag ha två praktik kvällar, ej betalda, första var idag. Nästa blir om en vecka. Hur som helst så har vi redan skrivit kontrakt men en punkt som säger; meddela i tid (minst två månader innan) om man vill avsluta sin anställning. Men anställningsdatumet är 2012-10-01. Eftersom min anställning inte ej har startar ännu, har jag nån slags rättighet att bryta det, så jag slipper plåga mig igenom två månader bara för att kontraktet säger så.

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har hört av dig till Lawline.* Oavsett om du börjar den 1 oktober 2012 har du ett anställningsavtal med din arbetsgivare. Detta avtal gäller alltså även nu, trots att du formellt inte tillträtt tjänsten. Således har du alltså ett anställningsavtal som du måste följa. Gör du inte det är det i juridisk mening avtalsbrott. Du har givetvis rätt att säga upp dig från jobbet. Enligt lag föreligger en minsta uppsägningstid om en månad (1). Frågan är då huruvida din arbetsgivare kan göra gällande två månader, eftersom ni har avtalat om detta i ditt anställningsavtal. För att din arbetsgivare skall göra gällande två månaders uppsägningstid måste din arbetsgivare genom kollektivavtal med en central arbetstagarorganisation (Facket) avtala om detta. Är din arbetsgivare inte bunden genom kollektivavtal på sätt som jag nu sagt kan en längre uppsägningstid som du och din arbetsgivare avtalat om inte göras gällande. (2) *Således:* Är din arbetsgivare bunden av kollektivavtal får du söka svar i kollektivavtalet gällande uppsägningstiden. Är din arbetsgivaren inte bunden av kollektivavtal har du en uppsägningstid på en månad. (1) se 11§ lagen om anställningsskydd. (2) se 2§ 2st lagen om anställningsskydd.
Lawline RådgivareRådgivare