Kostnadsfördelning mellan sambor

När jag flyttar till min kille, som har köpt sitt hus kontant, vad förväntas jag betala för? Också, om han/vi vill bygga bastu, ett extra gästhus, byta ut kök mm, vad bör jag bidra med? Jag anser att vi delar på gemensamma utgifter, dvs mat å el å sånt och att jag såklart hjälper till med byggen, byte av kök o annat, men inte att jag hjälper till att höja värdet på hans investering utan att få något tillbaka?! Han tycker att eftersom han har betalat huset så bör jag stå för driften, dvs mat å el å sånt, och dela kostnader för underhåll (måla huset t ex) och även hjälpa till att betala för förbättringar, t ex bastun, byte av kök å annat... Hjälp, jag vet inte hur det bör gå till?!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När du och din pojkvän flyttar ihop blir ni sambor och därmed är det sambolagen som blir tillämplig. Dock reglerar inte lagen hur kostnader ska fördelas mellan er. Däremot reglerar sambolagen hur egendom ska fördelas när ett samboförhållande upphör, vilka konsekvenser kan vara värda att fundera över. Kort sammanfattat utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om den förvärvats för gemensam användning (med vissa undantag) och denna egendom ska fördelas lika mellan parterna när samboförhållandet upphör om någon begär bodelning. I det här fallet är det svårt att svara på om just huset utgör samboegendom eller inte. I annat fall kan ni skriva ett samboavtal där ni avtalar om vilken egendom som ska ingå i en eventuell bodelning samt vilken egendom som ska tillhöra var och en av er enskilt, om du känner dig osäker för att inte få någonting tillbaka. Det är svårt att ge någon rekommendation i det här fallet om hur man bör fördela kostnaderna, men jag hoppas att svaret åtminstone kan ge en tankeställare. Med vänlig hälsning Sofia Timoudas
Sofia TimoudasRådgivare