Hur fungerar upphovsrätt samt hur skyddar man sig mot intrång?

Hej. Jag undrar hur copyrightskyddet funkar? Jag har en hemsida där jag har olika kort med olika texter på. Nu är det så att någon har gjort en väldigt snarlik hemsida. Designen är tagen på vissa delar, det enda man har gjort är att byta färg. Flera styckna texter är kopierade rakt av från min hemsida. Man använder dem på samma vis som på min sida, samma design på dessa kort (förutom att man bytt färg). Hur går jag vidare med detta? Vem ska jag kontakta? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! I Sverige får man skydd för sina bilder, texter, låtar, målningar osv. direkt genom skapandet, man behöver alltså inte registrera sitt alster hos en myndighet för att erhålla skydd. Detta regleras i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (https://lagen.nu/1960:729), även kallad upphovsrättslagen. I 1 § upphovsrättslagen fastslås vilka typer av verk som kan skyddas. För att få skydd krävs att verket har "verkshöjd". Kort sagt betyder det att verket skall ha en viss särprägel och originalitet, det är t.ex. svårt att få skydd om man ritar en streckgubbe, men lättare om man ritar någonting som är mer "avancerat" och unikt. Det är för mig svårt att bedöma likheten på din sida, och den nya sida som du har hittat, vilket gör det svårt att säga om den nya sidan inkräktar på din design, sina bilder och dina bilder. Om texterna är kopierade rakt av verkar det dock finnas skäl att hävda, att ett intrång har skett. Man får dock citera kortare stycken från en annan person enligt 22 § upphovsrättslagen, men det är bara kortare stycken. Jag skulle råda dig att kontakta en jurist, som kan göra en bedömning huruvida den nya sidan inkräktar på det du har lagt upp på din sida. Har det kopierats så kan du få skadestånd, om det tas upp i domstol. Vänligen, Erik
Lawline RådgivareRådgivare