Möjligt att begära förskott på arv?

Min far avled förra året och lämnade hus och förmögenhet på ca 5 miljoner. Inget testamente var skrivet så min mor skötte bouppdelningen och tog allt själv. Nu har hon hamnat i tungt missbruk och jag och mina systrar är rädda att allt kommer gå förlorat. Kan vi begära ut vår del av arvet i förskott? Hur går vi till väga?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om arv återfinns i Ärvdabalken (ÄB), som du hittar här; https://lagen.nu/1958:637. När en make avlider, så tillfaller hela kvarlåtenskapen den efterlevande maken. Om det finns särkullebarn, alltså barn till den avlidne men inte till den efterlevande maken, har dessa en möjlighet att få ut sin del av arvet direkt enligt ÄB 3 kap 1 §. Denna rätt tillkommer dock inte barn som är bröstarvingar till båda makar, som alltså får sitt arv först när båda föräldrar avlidit. Den efterlevande maken har fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen. Detta innebär en rätt att göra i princip vad han/hon vill med egendomen, förutom att testamentera bort den. Det är möjligt att som förälder ge egendom till sina bröstarvingar som ett förskott på arvet enligt ÄB 6 kap 1 st. Den fria förfoganderätten innebär dock att eran mamma är fri att disponera egendomen som hon vill, vilket gör att ni inte kan "kräva" att få ut erat arv i förskott, utan hon måste själv samtycka till att ge er förskott på arvet. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare