Ses möbler som sambon beställt för vårt gemensamma boende som samboegendom?

Min sambo och jag ska separera efter att ha bott ihop i ca 10 månader. Innan vi flyttade ihop bodde han i min lägenhet under en längre tid utan att vara skriven där men när vi skulle flytta ihop officiellt i en ny lägenhet provade vi ut en ny säng och valde en ny soffa till vår kommande lägenhet. Sängen beställdes månaden innan vi flyttade ihop i vår nya lägenhet i min sambos namn men hämtades och betalades när vi hade flyttat ihop i vår nya lägenhet. Ingår den i samboegendommen som ska delas lika vid separationen? Min sambo hävdar att den är hans eftersom hans namn står på beställningen som gjordes innan vi blev sambos trots att den hämtades o betalades när vi var sambos. Även soffan beställdes i min sambos namn innan vi flyttade ihop o blev sambos officiellt. Soffan betalades också innan vi flyttade ihop men hämtades ut från möbelföretaget efter att vi blev sambos. Även denna hävdar nu min sambo att den är hans och inte ingår i samboegendomen. Stämmer detta? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Först och främst så är en bodelning inte obligatorisk vid separation mellan sambor. Det sker endast om en av samborna (eller båda två) kräver det enligt 8 § i sambolagen. Det är endast då, vid en bodelning, som reglerna nedan om vad som ska delas upp mellan samborna och inte blir aktuella. Vad som ska tas in i en bodelning mellan sambor är vad som klassificeras som samboegendom. Enligt 3 § sambolagen är detta sambornas gemensamma bostad och bohag. Det som du då funderar kring är om den nya sängen och soffan ska ses som en del av ert gemensamma bohag/er samboegendom och tas in i bodelningen eller inte. Som jag förstår det har både sängen och soffan beställts med tanke att de skulle vara till er nya gemensamma lägenhet. De förvärvades därmed för att ni skulle använda dem gemensamt, vilket innebär att de enligt 3 § sambolagen är samboegendom. Detta oavsett vems namn som står på beställningen eller vem som betalt för möblerna och därmed kan ses som möblernas ägare. Möblerna ska därmed tas in i en framtida bodelning mellan dig och din sambo då de är en del av er samboegendom. Att det är din sambo som står på beställningen och ev. betalt möblerna spelar här, som sagt, ingen roll i sammanhanget. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare