Återlämnande av egendom efter samboförhållandets upplösning.

Hej. Min fd sambo vägrar att lämna tillbaka min husnyckel, bilnyckel samt en videokamera till mig. det har nu gått 8 månader sedan vi gick delade vägar och mina försök i att kontakta henne och säga att jag vill ha mina nycklar och behörigheter har mötts endast av ett svar. att hon säger att hon inte vill bli kontaktad av mig, att hon tycker att jag hotar henne när jag säger att jag vill ha tillbaka min behörigheter, även när jag hänvisat till att det faktiskt är olagligt av henne att inte ge tillbaks mina grejer. huset köpte jag och vi har ett skriftlig kontrakt på att sambolagen inte gällde i vårat förhållande. bilen är registrerad på mig långt innan vårat förhållande kom till och videokameran har jag kvitto på att jag köpt. Vad kan jag göra? och vad bör jag göra? Tack på förhand / H

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis vill jag bekräfta att man mycket riktigt kan avtala bort sambolagen, se 9 § sambolagen. Egendom som annars skulle omfattas förlorar sin egenskap som samboegendom och ni kan alltså genom avtal själv bestämma hur en delning ska göras. Det är ändå bra att du känner till att det i 22 § sambolagen finns en rätt för den sambo som bäst behöver bostaden att överta denna, även om bostaden inte utgör samboegendom. Det görs en skälighetsbedömning där många omständigheter kan vägas in, det är dock främst aktuellt när samborna har barn och sambon som ska ta hand om barnen behöver lägenheten av denna anledning. Denna bestämmelse går inte att avtala bort, skulle det bli aktuellt skall den sambo som får överta bostaden ersätta den andra sambon för bostadens värde. Vad gäller hus- och bilnyckeln samt videokameran har du självfallet rätt att få tillbaka din egendom. Att inte återlämna det på din begäran kan, som du mycket riktigt påpekar, bedömas som olovligt förfogande, det utgör ett brott enligt 10 kap 4 § BrB. Du bör inte fortsätta ringa henne och försök inte heller ta tillbaka dina saker på egen hand. Du kan få tillbaka dina saker mot hennes vilja genom att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. De kommer då att sköta besittningsrubbningen och överlämna dina saker till dig. Jag länkar till de aktuella ansökningsblanketterna på kronofogdens sida nedan. Kronofogden tar ut en avgift på 300 kronor för handräckningen. Om du vill kan du i ansökan ange att du vill få ansökningsavgiften ersatt av din f.d. sambo. Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Kronofogden: http://www.kronofogden.se/Handrackning.html Vänligen
Mohamed Hama AliRådgivare