FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/09/2012

Medverkan till brott

Hejsan snabb fråga om en kompis till mig kör en polisliknande bil med fungerande blåljus ramp vilket är olagligt, och jag sitter med som passagerare kan jag straffas på något sätt då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Tyvärr är inte din fråga för uttömmande skriven men det finns ändå vissa svar som kan ges. I Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 23 kapitlet 4 § finns bestämmelser som gäller olika former av så kallat medverkan till brott. Följande exempel kan nämnas i ditt fall: 1) Har du hjälpt din kompis att bygga den aktuella bilen är det möjligt att du, i enlighet med 1 stycket döms som medbrottsling till kompisens brott. 2) Har du på något sätt uppmanat din kompis att begå brottet kan du, i enlighet med 2 stycket, dömas för anstiftan till brott. 3) Enligt 2 stycket är det även möjligt att du döms för medhjälp till brott om din blotta närvaro i bilen utgjorde ett psykiskt stöd utan vilket kompisen aldrig hade begått det aktuella brottet. Ovanstående exempel är möjliga brott som du eventuellt kan ha begått. Dock ska det erkännas att det rör sig om relativt långsökta och mindre sannolika exempel. Om du uteslutande varit en passiv medresenär är det rimligt att du inte kommer dömas för något överhuvudtaget. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare