Lägga in pengar i renovering av blivande sambos hus, vad händer vid separation?

Hej Om jag ska flytta ihop med min kille in i hans hus och jag har en större summa pengar med mig in i boet.Vad händer om jag renoverar för mina pengar i hans hus och förhållandet tar slut(inget samboavtal har upprättat). Har jag rätt att kräva tillbaka mina pengar som jag har lagt ner i hans hus? Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Om ni inte skriver ett avtal/skuldebrev om att han ska vara skyldig dig dessa pengar kommer du inte kunna kräva tillbaka dem om ni separerar. Du har inte heller några rättigheter gällande huset då han, vad jag förstår det, ägde huset redan innan ni bestämde er för att leva tillsammans och alltså inte köpte det med tanken att ni skulle bo där ihop. Därmed skulle du inte heller kunna få ut någon del av huset vid en ev. bodelning i samband med en separation. Vid en separation riskerar du därmed att förlora de pengar du funderar på att lägga in i en renovering av huset om ni inte avtalar om att din kille ska vara skyldig dig de pengar du lägger in i renoveringen. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare