FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/09/2012

Kvitto vid beslag, narkotikabrott, m.m.

Hej, Min son (20 år) lyckades tillsammans med 3 kompisar bli tagna för ringa narkotikabrott i lördagsnatt. Dom satt i en park och rökte maijuana....vilket jag inte ser med blida ögon. Dom blev tagna till Täby polistation, och förhördes, lämnade urinprov samt DNA prov. MEN min son förhördes ej, och fick inte lämna urinprov (vilket hans 3 kamrater fick göra), men lämnade DNA. Han har även på plats erkännt innehav av 5g. Polisen tog även hans Iphone, och han har ej fått något kvitto på detta. Mina frågor: -Ska man inte få ett kvitto på att telefonen är kvarhållen hos polisen?? -Om man ej blivit förhörd samt ej lämnat urinprov, kan man då bli åtalad/bötesförelagd???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Vad gäller den *första frågan* rörande beslagtagen telefon så finns det inget lagligt krav för polisen att lämna kvitto på vad som beslagtagits. Däremot kan er son begära att polisen ger honom ett kvitto som styrker att det är han som är ägare till telefonen. Vad gäller den *andra frågan* kan följande sägas. För de fall er son påträffats med innehav av narkotika, samt erkänt innehavet, och detta dokumenterats av polis så kan er son också åtalas för detta. Innehav av narkotika utgör narkotikabrott enligt *1-2 §§ narkotikastrafflagen (1968:64)*. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare