FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/09/2012

Medverkan till skattebrott/bokföringsbrott

Hej. Jag har en bekant som på sin arbetsgivares uppdrag säljer stora mängder varor svart, både till företag och privatpersoner, försäljningen sker direkt direkt från en medelstor fabrik till en stor mängd olika kunder med kontanta medel, detta har pågått under många år. Arbetet med denna försäljning utförs på arbetstid, men utöver dennes ordinarie arbetsuppgifter, jag vet inte ifall denne får någon sorts kompensation för att utföra denna försäljning. Att arbetsgivaren begår både skattebrott och bokföringsbrott förstår jag, men vilka kan konsekvenserna bli för den anställde som hanterar den faktiska försäljningen? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I 23 kap. 4 § brottsbalken (BrB) stadgas om medverkansansvar att "_ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet_". Den anställde i ditt fall riskerar alltså att bli dömd för medverkan (dvs. medhjälp) till skattebrott/bokföringsbrott med stöd av 23 kap. 4 § BrB. För att sådant ansvar skall utdömas krävs _för det första_ att den medverkande har _främjat_ en brottslig gärning. Detta är inget högt krav utan det räcker t.ex. med att man på något sätt underlättat den brottsliga gärningen. _För det andra_ krävs att den medverkande har tillräcklig s.k. _subjektiv täckning_ till att han främjat ett brott. För skattebrott krävs i denna andra del att den medverkande _uppsåtligen _främjat skattebrottet. (Uppsåtskravet är uppfyllt till huvudgärningen om den medverkande vet om att det lämnas oriktiga uppgifter till Skatteverket och att fara därigenom uppkommer för att skatt eller avgift undandras det allmänna eller misstänker att så sker och är likgiltig inför det. Däremot krävs inte att uppsåtet omfattar vilka skatter eller avgifter som undandras, i vilket bolag skatteeffekten uppstår, eller exakt vilka personer som står bakom huvudbrottsligheten). För bokföringsbrottet krävs i denna andra del inte att den medverkande är uppsåtlig utan det räcker det med att främjandet sker genom _oaktsamhet _(klantighet). Vidare skall sägas att den som medverkar till skattebrott inte blir återbetalningsansvarig för den skatt som undandragits (NJA 2003 s. 390). Slutligen kan något förenklat sägas att straffet för den medverkande mäts mot hur delaktig denne varit i huvudbrottet. Mvh Mattias Brottsbalken finns på https://lagen.nu/1962:700
Lawline RådgivareRådgivare