Samboavtal och bostadsrätter

Jag bor i och äger en bostadsrätt till 100% (ägandet är reglerat i ett samboavtal) som nu ska friköpas. Min sambon vägrar nu plötligt att skriva på att hon godkänner försäljningen av bostadsrätten till bostadsrättsföreningen som sen då säljer tillbaks bostadsrätten som äganderätt istället. Vad ska jag göra? Kan hon göra så? Dom som inte vill köpa måste sälja och flytta men då hon vägrar skriva på så kan jag ju varken friköpa det eller sälja och flytta. Som sagt, vad gör jag? Kan föreningen tvångssälja bostadsrätten trots att jag vill köpa den.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om ni har reglerat äganderätten till bostadsrätten i ett samboavtal så står avtalet över sambolagens regler (9 § SamboL, se https://lagen.nu/2003:376#P9S1). Kort sagt så har din sambo med andra ord inget att säga till om i den här frågan, det är ju trots allt din bostadsrätt. Du kan alltså sälja den till BRF:n utan din sambos samtycke. Med vänlig hälsning,
Sebastian WallinRådgivare