Barnbarn har alltid rätt till sin laglott om denne är bröstarvinge.

Hej, Min morfar planerar att på äldre dar bli sambo alt. även gifta sig med en utländsk kvinna (inga gememsamma barn finns där). Kan han på något sätt begränsa eller helt förhindra att jag ärver, t ex genom testamente, äktenskapsförord eller gåva? Min mor och mormor är båda avlidna. Har läst att man kan begära jämkning av testamente men att man själv måste bevaka detta. Hur funkar det om morfar bosätter sig utomlands (inom EU)? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. I och med att din mor och mormor är avlidna blir du din morfars bröstarvinge. Det gör att du berättigas till laglott efter honom, se ÄB 7:1. Laglotten är en halv arvslott, det vill säga hälften av din morfars kvarlåtenskap om du är den enda bröstarvingen. Om din morfar skulle skriva ett testamente där han testamenterar all sin kvarlåtenskap till sin nya kvinna behöver du precis som du säger begära jämkning av testamentet för att få ut din laglott. Om din morfar är svensk medborgare gäller svenska arvsregler även om han skulle flytta utomlands, se 1 § Lag (1937:81) om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo, https://lagen.nu/1937:81. Du har alltså ändå rätt att efter bnegäran om jämkning få ut din laglott. Hoppas att det var svar på din fråga! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare