Förskott på arv till barnbarn?

Mamma och pappa hade 10 barnbarn. Sju av dessa fick dela på 150.000:- precis innan min mor gick bort 2007 och nu gick min far bort. Gick detta rätt till? Tre av barnbarnen fick ingen ting.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Av 6 kap. 1 § 1 st ärvdabalken (ÄB) framgår att när en arvlåtare under sin livstid har gett en gåva till en bröstarvinge skall gåvan som huvudregel betraktas som ett förskott på arv och avräknas från det resterande arvet. Detta gäller inte om annat har föreskrivits eller om annat måste antas ha varit avsett med hänsyn till omständigheterna. Om det är någon annan än en bröstarvinge som är mottagare av gåvan gäller det omvända - avräkning skall endast ske om det har föreskrivits eller om det med tanke på omständigheterna måste antas ha varit avsett. En förutsättning för att förskottsreglerna skall bli tillämpliga är att gåvomottagaren vid tiden för gåvan är omedelbar arvinge till givaren, vilket givarens barn är. Om givarens barn (barnbarnets mor eller far) fortfarande var vid liv vid gåvotillfället räknas ett barnbarn inte som omedelbar arvinge. Det motsatta gäller om barnet hade avlidit innan gåvotillfället. Det avgörande i detta fall blir alltså i första ledet om barnen är att betraktas som omedelbara arvingar. Om de är det blir utgångspunkten att gåvan av 150.000 kr skall ses som ett förskott på arv och alltså avräknas från det resterande arvet, om inte annat har föreskrivit eller omständigheterna talar för något annat. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare