Lösa ut sambo ur gemensam bostad vid bodelning

Jag och min sambo ska separera och jag ska bo kvar i lägenheten och min fd sambo ska köpa nytt boende. Ska jag betala min fd halva värdet av lägenheten eller ska jag dra av skatten på 30% eller hur gör jag!?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För Sambor är det inte obligatoriskt att genomföra en bodelning. Detta skall dock ske om någon av samborna begär det. Det som ska delas är samboegendomen. Denna utgörs av bostad och bohag som förvärvats för att vara sambornas gemensamma (se https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Om vi antar att er gemensamma bostad utgör samboegendom och således skall ingå i bodelningen är den sambo som behåller bostaden skyldig att ersätta den andre sambon så att en likadelning av samboegendomen kommer till stånd rent värdemässigt. I praktiken innebär detta följande: *1.* Bostaden ges ett marknadsvärde (värdering utförd av mäklare kan vara att föredra) *2.* Från vinsten som skulle ha uppkommit om bostaden såldes dras 22 % av i form av fiktiv reavinstskatt (fiktiv eftersom ingen försäljning sker i realiteten). *3.* Därefter delas summan i två delar, din del resp. din ex-sambos del av bostadens värde. Är det du som ska behålla bostaden är du skyldig att ersätta din ex-sambo för hans del i bostaden. Är bostaden belånad och står båda på lånet, krävs naturligtvis även att du tar över din ex-sambos del av lånet. Denna del avräknas från det belopp du ska ersätta ex-sambon med. Om något är oklart eller om du har ytterligare frågor är du mycket välkommen att kontakta oss igen! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare