Laglottsskydd vid gåva före dödsfall

Min pappa gick bort den 2:a juni. Den 18 maj gav han bort sin halva av huset i ett gåvobrev. Pappa var då döende och doserades ständigt smärtstillande morfin. Jag och mitt syskon undrar om laglotten gäller trots gåvobrevet? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej, Laglotten har ett mycket starkt rättsskydd i Sverige och innebär att de laglottsberättigade arvingarna undantagslöst ska utfå sin laglott. Laglotten uppgår till hälften av den totala kvarlåtenskapen som finns i dödsboet. Eftersom gåvan skett under de ovan beskrivna omständigheterna, så bör den likställas med ett testamente enligt 7:4 Ärvdabalken. Detta innebär att gåvan kan bli föremål för återvinning till dödsboet på samma sätt som ett testamente kan klandras. Det bör dock påpekas att laglottsskyddet inte har blivit kränkt i denna situation eftersom laglotten enbart gäller ena hälften, medan arvlåtaren fritt kan bestämma över den andra hälften av kvarlåtenskapen. Eftersom den andra hälften av huset finns kvar så kommer den tillfalla dig och ditt syskon, under förutsättning att det inte finns ytterligare testamenten. Laglotten blir därmed helt täckt och någon möjlighet att återkräva gåvan finns då inte på den grunden. Det finns flera andra möjligheter att återkräva en gåva. Ett exempel är om personen vid gåvotillfället inte var vid sina sinnes fulla bruk. I ett sådant fall skulle gåvan kunna återgå och hela huset tillfalla arvingarna. Naturligtvis ska dock en persons sista önskan respekteras fullt ut, samtidigt som det kan vara av vikt att upptäcka eventuella oriktigheter. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare