FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/08/2012

Utlänsk olaglig medicin

Om man kör bil med narkotikaklassad substans i blodet, men har recept på substansen så begår man inte något brott, såvida man inte är oförmögen att framföra fordonet. Gäller detta om jag åker till Holland och får cannabis utskrivet av läkare där och sedan tar med mig det utländska receptet hem med hjälp av Schengenavtalet och sedan kör bil?

Lawline svarar

Hej, Frågan huruvida en substans är narkotikaklassad och/eller förbjuden i Sverige avgörs enligt svensk rätt. Detta innebär bland annat att en substans som är förbjuden i Sverige inte kan göras laglig enbart på grund av den fria rörligheten och innebörden av det så kallade Schengenavtalet. På samma sätt är en substans som inte är förbjuden i Sverige av samma anledning tillåten att använda och inneha, trots att den är förbjuden utomlands. Angående din fråga så kan den därför besvaras med att det beror på vad svensk rätt stadgar. Det räcker inte med att en substans är klassad som medicin och receptbelagd för enskilt bruk i Holland; den måste även vara godkänd som medicin i Sverige. Om du mot förmodan skulle få cannabis utskrivet av en läkare i Holland så gäller detta enbart i Holland. Specifika frågor rörande vilka substanser som är tillåtna vid medicinering samt receptskrivning hänvisar jag till legitimerad läkare. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare