Arvsrätt

Ett par har skänkt varsin fastighet till sina två barn så båda har fått sina laglotter. Sonen sålde sin fastighet och flyttade utomlands utan att betala vinstskatt för fastigheten. Staten jagar honom nu. Frågan är vad som händer vid föräldrarnas död och försäljning av lägenhet. Kommer staten att gå in och kräva utmätning av skulden från sonens del av arvet? Kan man undvika detta genom att fadern (modern nu död) skänker lägenheten till dottern?

Lawline svarar

Hej, Din son har sålt en fastighet, och vinsten tillräknas inkomstslaget kapital. Detta ska skattas enligt lag. Han har inte betalat denna vinstskatt och har nu alltså en skuld. Om man inte betalar sina skulder, så sker förr eller senare en utmätning av ens tillgångar. Detta innebär alltså att sonens tillgångar kommer utmätas för hans skuld, och det han ärver från sina föräldrar utgör hans tillgångar. Hans del av huset kan alltså komma att utmätas, om han inte har något annat att betala skulden med. Man kan ge bort gåvor, men man kan inte göra sina barn arvslösa. Barnen ska ha lika stora delar av arvet, era barn ska alltså få 1/2 vardera. Om ni testamenterar huset till någon annan, så kommer sonen ändå ha rätt till hälften av det han har rätt till enligt lag, alltså 1/4. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare