FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/08/2012

Knivinnehav på allmän plats

Jag har läst igenom knivlagen otaliga gånger och tillika gått igenom alla de artiklar jag kunnat hitta angående brott mot knivlagen men det brukar väldigt sällan stå vilken slags kniv som använts vid dessa brott och hur dessa har skiljt sig från vad som är accepterat. Jag har som vana att bära med mig en Swisstool och en Benchmade Mini Griptilian, inte de billigaste redskap och ej heller någon man skulle vilja förstöra genom att försöka använda dem mot människor eller till vandalism. Jag har aldrig varit påverkad på allmän plats eller betett mig hotfullt mot någon. Min fråga lyder, hur skulle en polis bete sig om jag är ute med vänner under dagen och vi sätter oss på t.ex. McDonalds och någon klagar på att jag använder min kniv till att peta bort saltgurka/andra saker som jag inte är vidare förtjust i? Mina vänner kan med gott samvete bestyrka att jag och de har nytta av de verktyg som jag bär med mig och det är mer ofta än inte som någon behöver en skruvmejsel eller en tång.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Hur en polisman skulle agera i det enskilda fallet är tyvärr inte något som man med säkerhet kan svara på men polisen är skyldig att utreda brott som hör under allmänt åtal. Knivlagen stadgar förbud mot innehav av knivar och andra stick- och skärvapen på allmän plats (1 § knivlagen). Den som uppsåtligen eller genom oaktsamhet bryter mot förbudet kan komma att dömas till böter eller fängelse (4 § knivlagen). Det kan i sammanhanget påtalas att förbudet i princip gäller alla sorters knivar, därmed inntefattar även förbudet arbets- och sportknivar i den mån 1 § st. 2 knivlagen inte är tillämplig. 1 § st. 2 knivlagen stadgar att förbudet i första stycket inte gäller, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat. Av stadgandet kan utläsas att knivar och andra föremål som behövs för arbete eller friluftsaktiviteter undantas från förbudet. Sådan utrustning som en hantverkare bär med sig för sitt arbete omfattas alltså inte normalt av förbudet. Vidare får det anses befogat att inneha knivar och liknande föremål i samband med jakt, fiske och camping. Undantaget gäller också knivinnehav som generellt sett framstår som naturligt, exempelvis mindre fickknivar. Innehav av springstiletter, springknivar och gatustridsvapen torde dock knappast någonsin kunna godtas på allmän plats. Jag förstår din frustration och jag är ledsen om att jag inte kan ge ett klarare besked om var gränserna går. Huruvida brott mot knivlagen får anses ha begåtts måste bedömas från fall till fall. Men att bruka en kniv (vilken inte endast är en mindre fickkniv) på en hamburgerrestaurang torde vara på gränsen av vad som får anses förenligt med lagen. Knivlagen hittar du här: https://lagen.nu/1988:254 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare