Samboegendom, testamente och registrering av sambor som ägare till bostadsrätt.

Hej, Jag har sålt en lägenhet och skall nu köpa in mig i min pojkväns lägenhet. Vi står redan på lånen tillsammans och nu skall jag ge honom halva summan av insatsen så jag äger 50%. Kan vi skriva papper på detta själva och vad bör man tänka på så allt blir korrekt? Banken har nämnt att vi borde upprätta både samboavtal och testamente. Tack på förhand! MVH

Lawline svarar

Hej, Vad till att börja med gäller din avsikt att köpa in dig i lägenheten så rekommenderar jag att ett köpekontrakt upprättas där det framgår hur mycket du betalat, när du gjort det, samt hur ägarförhållandena till bostadsrätten efter betalningen skall betecknas. Avtalet bör dateras och skrivas under av er båda. Vanligtvis tillhandahåller bostadsrättsföreningen blanketter för detta och det brukar också vara till dem man ska anmäla ändrade ägarförhållanden ang. en bostadsrätt. Eftersom ni inte är gifta blir Sambolagen tillämplig på ert förhållande då ni flyttar ihop och får gemensamt hushåll(se https://lagen.nu/2003:376). En bostad ska enligt 3 och 4 §§ i sambolagen anses vara samboegendom om den införskaffats för gemensam användning. Om din pojkvän innehade bostaden sedan tidigare kommer denna alltså inte att utgöra samboegendom och kommer således inte att ingå i en framtida bodelning (se https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Förvärvades lägenheten däremot för att användas som er gemensamma bostad är den att betrakta som samboegendom och ska ingå i en framtida bodelning. *Samboavtal* Samboavtal regleras i 9 § sambolagen. Av det aktuella lagrummet framgår uttryckligen att sambor genom ett samboavtal kan föreskriva att vis egendom, som utgör samboegendom, istället ska vara den ena sambons enskilda egendom. I andra stycket stadgas att formkravet för att ett samboavtal ska vara giltigt är att det är underskrivet av båda samborna och dessutom är skriftligt. Även om det inte framgår av lagen är det även brukligt att datera avtalet. Något krav på registrering av samboavtal finns inte. När förhållandet är det omvända, d.v.s. att sambor vill avtala om att egendom som inte utgör samboegendom vid en ev. bodelning ändå ska behandlas som om den vore det, är det oklart huruvida detta går att åstadkomma genom ett samboavtal. Så länge avtalet ifråga inte är oskäligt, samt i övrigt är förenligt med vanliga förmögenhetsrättsliga principer torde det dock inte finnas några hinder för att betrakta detta som bindande. *Testamente* Eftersom sambor inte ärver varandra kan det vara klokt att ni upprättar ett testamente där ni t.ex. kan skriva att Äktenskapsbalkens (ÄktB) regler om makes arvsrätt skall tillämpas vid den ena sambons bortgång. Viktigt att känna till är dock att ett testamente aldrig får kränka en bröstarvinges rätt att få ut sin laglott (se 7:1 ÄktB). För att ett testamente skall vara giltigt skall det upprättas skriftligen med två vittnen. Det finns ett strikt krav på att vittnena skall närvara samtidigt och bevittna testators underskrift. Vittnena skall även själva skriva på testamentet. De bör även anteckna yrke, hemvist och tid för bevittnandet. Vittnena måste vidare veta att det är ett testamente de bevittnar, får inte vara upptagna som arvtagare i detta. Dessa bestämmelser hittar ni i ÄB 10 kap 1-2 §§. *Slutord* För att summera det hela så är det som sagt klokt att både upprätta samboavtal och testamente. Förutom ovan nämnda formkrav rekommenderar jag er att vara mycket noggranna när ni formulerar innehållet i dessa och att ni är överens om betydelsen av dessa. Slutligen råder jag er att vända er till er bostadsrättsförening för att registrera att även du ska stå som ägare till bostadsrätten. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare