Laglott för särkullbarn

Jag och min fru ar äktenskapsförord där giftorätten är bortagen, vi har en gemensam dotter och jag har två särkullsbarn. Kan jag genom testamente fördela arvet med 50 % till vår gemensamma dotter och sedan fördela resterande 50 % på alla tre barnen således 16.6 % vardera trots att gemensamma dottern redan fått hälften ?

Lawline svarar

Hej! I ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637 ) 2 kap. 1 § framgår det att kvarlåtenskapen ska delas lika mellan dina barn. Den del som de har rätt till enligt lag, och som du inte kan testamentera bort, är hälften av kvarlåtenskapen - den så kallade laglotten (ÄB 7:1). Det är endast barn och deras avkommor som har rätt till denna laglott (ÄB 2:1 andra stycket). Laglotten utgör hälften av arvslotten, vilket i det fall du beskriver ger varje barn rätt till 1/6 (ca 16,6%) av arvet (arvslotterna ligger på 1/3 var och laglotterna utgör hälften av detta). Tilläggas bör att bröstarvingar är skyldiga att påkalla jämkning av testamentet för att få ut sina laglotter, detta stadgas i ÄB 7 kap. 3 §. Har en bröstarvinge inte påkallat jämkning inom sex månader ifrån det att denne fått vetskap om testamentet förfaller rätten till att utfå laglotten. Enligt de givna omständigheterna ser jag därför inget hinder mot att fördela din kvarlåtenskap på det önskade sättet. Hoppas detta ger svar på din fråga,
Lawline RådgivareRådgivare