Sambor vid provisoriskt sammanboende?

Jag har träffat en kille en liten tid och han har för tillfället problem med sin nuvarande bostad! Vi har funderat över om han kanske ska bo hos mig tills han har hittat en ny bostad! Det ska alltså inte bli permanent! Jag har barn och han har inga! Vad gäller för regler och räknas vi som sambo även om det bara skulle bli provisoriskt? Får han några skylldigheter mot mina barn då?

Lawline svarar

Hej! Vilka som är sambor framgår av 1 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). För att två personer ska anses vara sambor krävs att de stadigvarande bor tillsammans. Det innebär att parterna ska ha en gemensam permanentbostad. Om två personer endast bor tillsammans provisoriskt under tiden som den ena letar efter en annan bostad bor man därmed inte stadigvarande tillsammans. Ni borde därmed inte falla in under sambobegreppet. Din pojkvän får inga skyldigheter gentemot dina barn, oavsett om ni är sambor eller inte. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare