Ensam vårdnad?

Hej! Jag och mitt ex har ett gemensamt barn på 2år so vi har gemensam vårdnad om. sedan jag gjort slut har han visat mindre och mindre intresse för att träffa honom! Jag märker på min son att han drar sig undan honom när han kommer och gömmer sig gärna hos mig! Jag upplever aldrig att han gör så med andra människor vi träffar! Tvärtom är han en väldigt glad och frammåt liten kille! Jag känner att jag skulle vilja ha ensam vårdnad då jag inte litar på fadern när det gäller beslut som ska tas gällande vår son! Fadern har dessutom dommar bakom sig och det har även framkommit att han använt droger! Jag litar helt enkelt inte på honom! Hur ser min och min gosses chanser ut att få ro?

Lawline svarar

Hej! I första hand kan du diskutera vårdnadsfrågan med din sons far, då lösningar i samförstånd oftast gynnar barnet. Föräldrar med gemensam vårdnad har möjlighet att avtala om att en av dem fortsättningsvis ska ha ensam vårdnad, 6:6 Föräldrabalken (FB). Avtalet ska vara skriftligt och det måste godkännas av socialnämnden. Om sonens fader inte vill skriva under ett sådant avtal får du istället väcka talan i domstol, 6:5 FB. Domstolen kommer då pröva vårdnadsfrågan. Barnets bästa är ledande för domstolen vid prövningen, 6:2a FB. Man utgår från att gemensam vårdnad oftast är det bästa för barnet. Det som skulle kunna tala för ensam vårdnad för dig är att fadern skulle kunna vara olämplig som vårdnadshavare p.g.a. missbruk och brottslighet. Att man gjort sig skyldig till brott medför dock inte per automatik att man inte får del i vårdnaden, utan så sker endast om barnet skulle fara illa av det. Något annat som skulle kunna tala för ensam vårdnad är om ni har svårigheter att samarbeta. Gemensam vårdnad förutsätter dock inte ett helt smärtfritt samarbete, utan samarbetssvårigheterna måste vara ganska allvarliga för att gemensam vårdnad ska bedömas olämplig. Tyvärr kan jag inte ge dig ett tydligt svar på hur vårdnadsfrågan kommer sluta då det kräver en helhetsbedömning av situationen. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till Socialtjänsten i din kommun som kan bistå dig med råd och ytterligare vägledning i frågan. Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare